Intervju med Kordian Staniszewski

Av: Madeleine Myrvold

Odontologistudent Kordian Staniszewski hadde egentlig ikke sett for seg å bli forsker, men etter en introduksjon til kjevekirurgi innså han at det var noe han virkelig ville. For å øke sjansene for å komme inn på denne konkurransetunge spesialiseringen etter studiet bestemte han seg derfor å forske. Kordian hadde permisjonsåret sitt vår 2016-2017, og er i dag på fjerde året av odontologistudiet.

Kan du forklare kort hva prosjektet ditt går ut på?

Jeg har et prosjekt om kronisk kjevesmerte, eller temporomandibular disorder (TMD) som det heter på fagspråket. Det er en del av et stort tverrfaglig prosjekt på Haukeland, som involverer både kjevekirurgen og smerteklinikken. Jeg har skrevet en artikkel på en liten del av det prosjektet. Min del har gått ut på HPA-aksen (hypothalamus-hypofyse-binyre-aksen) og stress i TMD. Jeg har målt konsentrasjon av kortisol og kortison i saliva og sammenliknet det med et spørreskjema, Hospital Anxiety Depression Scale, som evaluerer angst- og depresjonsscore. I tillegg brukte vi en spørreundersøkelse om hvordan pasienter takler smerten sin med en Coping Pain Catastrophizing Scale. Det gir en score på stressnivået til pasienter. Tilsvarende målinger ble sammenliknet med en kontrollgruppe. Jeg har skrevet en artikkel med tittelen « Temporomandibular Disorders Related to Stress and HPA-Axis Regulation». Det er mange faktorer som påvirker stress og smerte, men vi fant signifikante forskjeller mellom pasientene og kontrollgruppen.

Hvorfor valgte du prosjektet ditt?

Jeg var veldig interessert i å få en dobbelkompetanse i kjevekirurgi, med PhD og spesialistutdanning. Derfor var det naturlig å ta et prosjekt på kjevekirurgi. Jeg tok kontakt med veilederen min som er kjevekirurg og spurte om det var noen aktuelle prosjekter.

Hva har vært det beste med forskerlinjen?

Man lærer mye som man ikke lærer andre steder på studiet. Også har jeg fått reist litt.

Har du fått delta på noen konferanser i forbindelse med forskerlinjen? Hvordan har det vært?

Jeg har presentert i Japan og Sverige. I tillegg er planen at jeg skal presentere en ny studie i Boston om TMD hvor vi har målt flere ulike blodprøver for å sammenlikne dette med kontrollgruppen.

Hvordan strukturere tiden?

Jeg har ganske mye å gjøre, studiet har en del klinikk. Nå har jeg gjort meg ferdig med det jeg må på FL. Grunnen til at jeg fortsetter med forskningen er at jeg har et lystbetont forhold til forskning.  Min strategi har vært å jobbe effektivt, og kun fokusere på en ting av gang.  Legge bort alt av mobil og facebook, heller dedikere noen timer til å jobbe. På den måten har jeg fått tid til å gjøre andre ting også slik som sykling og triathlon. Det er også en fordel å ha en realistisk plan for hvor lang tid ting tar.

Føler du at du har fått en fordel av forskinga videre i odontologistudiet?

Egentlig ikke, det jeg forsker på er ganske fjernt fra det vi har hatt på studiet hittil. Men vil være en fordel de to siste årene, og ved en eventuell spesialisering. Jeg har blitt mer strukturert, så det er jo en fordel generelt. Jeg bruker ikke så mye tid på det jeg ikke føler jeg trenger å bruke tid på.

Hva har vært det mest utfordrende med forskerlinjen?

Jeg hadde ingen forkunnskaper om temaet og måtte starte fra bunnen av. Det var vanskelig med engelsk i starten. Jeg har ikke hatt så mye engelsk fra videregående, så Google Translate har vært en god hjelp gjennom prosjektet. Det var en veldig bratt læringskurve i starten og jeg måtte jobbe selvstendig. Selvfølgelig hjalp veileder når det trengtes, men det var mye lesing på egenhånd. Det har også vært en utfordring at jeg er litt rastløs og har lyst til at ting skal gå fort. Med forskning så er det mye frem og tilbake.

Vil du ta PhD med prosjektet ditt?

Ja, nå har jeg allerede kommet langt på vei med prosjektene så jeg føler det er for sent å gi seg. I starten så tenkte jeg ikke så mye over det, men motivasjonen kom litt etterhvert. Det var spennende å sette seg inn i ting.

Hvordan er miljøet på forskerlinjen?

Til tider er man litt alene på permisjonsåret, men jeg hadde litt kontakt med de andre FL-studentene. Man kommer i et annet akademisk miljø i forhold til ordinært studieløp med forskningsgruppen man er med i. Vi odontologistudenter på FL har alle kontor ved siden av hverandre så vi ser hverandre hver dag.

Har du noen råd til andre som vurderer å ta forskerlinjen?

Mitt beste råd er egentlig å bare gå for det, du har ingenting å tape på å prøve. Du vet ikke hva du går glipp av hvis du ikke gir det en sjanse!

Følg med videre for flere intervjuer med forskerlinjestudenter!