Eureka!

Årets forskningdebatt

Tradisjonen tro inviterte Eureka! igjen alle interesserte til debatt på litteraturhuset. Årets tema var Forskning på barn. Til debatten fikk vi professor, pediater,  forfatter og leder for regional etisk komite for helsefaglig forskningsetikk i region Vest-Norge, Ansgar Berg. Camilla Tøndel som er post. doc., pediater og leder av Klinisk Forskningspost på Barn, Haukeland og Silja Torvik Griffiths som er lege og forsker på premature barn på Barneklinikken på Haukeland.

Det ble en spennende debatt og spørsmål som, Er barn små voksne? Er det riktig å bruke medisiner som bare har vært testet på voksne, på barn? Hvilken forskning kan man gjøre på barn, og hvilken kan man ikke gjøre? ble debattert og gode konklusjoner ble redegjort.

Kort kunne debatten konkludere med at  «Barn er ikke små voksne».

Vi i Eureka!-styret var godt fornøyd med debatten, og gleder oss til neste års debatt.

Debattleder, Martha Jacobsen, Ansgar Berg, Camilla Tøndel og Silja Griffiths